Mnozí výrobci a nezávislí tvůrci využívají k financování svých projektů skupinové či davové financování (anglicky crowdfunding). V podstatě se jedná o způsob získávání finančních prostředků, kdy prodávající nejprve představí svůj projekt a uvede částku, kterou potřebuje na zahájení výroby, prodeje či dokončení. Investoři pak vkládají finanční příspěvky, za které – když bude kampaň úspěšná – zpravidla něco dostanou (typicky například nabízený produkt za zvýhodněnou cenu).
Častým místem, kde se setkávají nabízející a investoři, jsou crowdfundingové weby. Jedničkou v tomto segmentu je americký Kickstarter, za kterým následuje Indiegogo. Také na českém internetu se vyrojilo několik stránek, nabízejících možnost skupinového financování – jmenovat můžeme například Hithit či Startovač. Pojďme se společně podívat na deset nejúspěšnějších projektů, které překonaly očekávání.
DVTV Extra
V českém internetovém rybníčku patří k nejúspěšnějším crowdfundingovým projektům internetový pořad DVTV Extra. Stojí za ním někdejší moderátoři České televize Daniela Drtinová a Martin Veselovský, kteří se v roce 2014 vydali „na volnou nohu“.
DVTV Extra
V loňském roce přišli s projektem DVTV Extra, v jehož rámci nabídli možnost sledování jimi moderovaných rozhovorů bez reklam. Na rozjezd nové platformy si řekli o 750 tisíc korun, za které nabídli „speciální série rozhovorů, mimořádné pořady a debaty“.
DVTV Extra
Ukázalo se, že Češi jsou ochotní investovat do kvalitního digitálního obsahu – na projekt přispělo více než devět tisíc uživatelů, kteří na Hithitu investovali celkovou částku 9 743 882 korun a na Startovači 2 174 374 korun. DVTV Extra se z hlediska získané sumy stala rekordmanem Hithitu dle dostupných zdrojů i českého crowdfundingu.
Online koučink, co má koule
Dalším milionový projekt českého skupinového financování nese název „Online koučink, co má koule“. Jde o online platformu, díky které mohou lidé cvičit na dálku s profesionálními trenéry v rámci cvičebních programů na míru.
Online koučink, co má koule
Za nápadem stojí Michal Vrátný – majitel několika posiloven, který hledal způsob, jak poskytnout služby širšímu okruhu zájemců. Jedním z důvodů k migraci do internetového prostředí byla i probíhající pandemie, kvůli které byly posilovny uzavřeny nařízením vlády.
Online koučink, co má koule
Cílem kampaně na Hithitu bylo získat 555 555 korun. Zájem však několikanásobně předčil očekávání a počítadlo příspěvků se nakonec zastavilo na částce 6 746 907 Kč. Celkem přispěly bezmála dva tisíce investorů, kteří nyní mohou vybírat ze čtyř tréninkových programů.
Tatra kolem světa 2
Určitě bychom neměli minout snahu o zopakování expedice Tatra kolem světa. Původní cesta kopřivnického speciálu se uskutečnila v letech 1987 až 1990 a ve své době se jednalo o unikátní projekt. Marek Havlíček a Petr Holeček se rozhodli tento nápad zopakovat.
Tatra kolem světa 2
Investorům si řekli o částku 2 222 222 korun, kterou chtěli využít na přebudování nákladního automobilu. Kromě nejrůznějších upomínkových předmětů v podobě tašek, triček, kšiltovek a umístění jména na vozidle nabídli například možnost zúčastnit se zvolené části expedice.
Tatra kolem světa 2
Nakonec přispělo 635 lidí celkovou částkou 3 016 922 korun. Expedice Tatra kolem světa 2 odstartovala symbolicky 22. 2. 2020, kdy upravený speciál s obytnou nástavbou vyrazil z našeho hlavního města. V době vzniku tohoto článku se nacházel v africké Etiopii – aktuální novinky z cesty můžete sledovat na blogu.
V síti
O dokumentárním filmu V síti jsme na Živě psali. Barbora Chalupová a Vít Klusák v něm ukazují, že na internetu číhá na děti a dospívající nebezpečí v podobě takzvaných predátorů. Cílem bylo poukázat na nebezpečí zneužívání dětí na českém internetu.
V síti
Autoři se rozhodli část projektu financovat formou crowdfundingu s tím, že získané prostředky chtěli použít na „kvalitní dokončení filmu a vyrovnání dluhů“. Požádali o částku 850 tisíc korun a slíbili, že pokud se podaří vybrat více peněz, využij je na osvětovou kampaň.
V síti
Nakonec se podařilo vybrat více než třikrát vyšší částku – konkrétně 3 012 923 korun od 4576 přispěvatelů. Film přišel do kin 27. února 2020 a velmi rychle se vyšvihl na první místo návštěvnosti. Pak ovšem přišla pandemie, která provoz kin zastavila. Letos ho odvysílala Česká televize, na jejímž webu ho můžete zhlédnout.
Trabantem napříč kontinenty
Nejúspěšnějším projektem českého Startovače je z hlediska vybrané částky stolní hra Trabantem napříč kontinenty. Autorem projektu je český novinář, režisér a cestovatel Dan Přibáň, který se proslavil svými cestovatelskými expedicemi v zářivě žlutých Trabantech.
Trabantem napříč kontinenty
Z cest po celém světě vychází i desková hra Trabantem napříč kontinenty, ve které hraje roli náhoda, ale i znalosti a schopnosti hráčů. Na zahájení výroby bylo potřeba 300 tisíc korun, nicméně zájem investorů tuto částku několikanásobně překonal. Nakonec se podařilo vybrat více než pět milionů korun.
Trabantem napříč kontinenty
Projekt byl dotažen do úspěšného konce v prosinci roku 2019, kdy bylo zahájeno odesílání hotových her. V současnosti lze hru zakoupit na oficiálním e-shopu TransTrabant.cz za 950 korun, tedy za stejnou cenu, za jakou byla nabízena při osobním odběru na Startovači.
Pebble Time
K nejúspěšnějším projektům amerického crowdfundingového serveru Kickstarter patří kampaň na chytré hodinky Pebble Time z roku 2015. Ve své době se jednalo o revoluční zařízení, které díky e-inkovému displeji vydrželo na jedno nabití až neuvěřitelných deset dní.
Pebble Time
Hodinky nabídly barevný displej na bázi elektronického inkoustu, možnost diktovat odpovědi hlasem, kalendář, budík a řadu dalších funkcí. Nechyběla ani možnost propojení s dalšími aplikacemi, včetně sportovních, jako jsou Strava, RunKeeper či Endomondo.
Pebble Time
Nabídka pro investory začínala na 179 dolarech (cca 4400 Kč) za jedny hodinky. Nakonec se od bezmála osmdesáti tisíc přispěvatelů povedlo vybrat 20 338 986 dolarů (zhruba půl miliardy korun). Své závazky společnost Pebble splnila, avšak v prosinci 2016 oficiálně oznámila ukončení své činnosti a veškeré duševní vlastnictví tehdy koupil Fitbit.
COOLEST Cooler
Nápad zkombinovat přenosnou chladničku s bezdrátovým reproduktorem může znít lehce praštěně, ale když k tomu přimícháte dobrou marketingovou omáčku, má šanci na úspěch. Tak by se dal shrnout příběh zařízení, označovaného jako COOLEST Cooler.
COOLEST Cooler
Chladnička s objemem 60 litrů nabídla integrovaný drtič ledu, otvírač lahví, odnímatelný vodotěsný Bluetooth reproduktor a integrovanou powerbanku, ze které bylo možné nabíjet další zařízení. Pro snadnější transport byla vybavena kolečky a madlem.
COOLEST Cooler
Zdánlivě excentrický nápad se setkal s nečekaně kladným přijetím a více než 62 tisíc investorů zaujal natolik, že přispěli celkovou částkou 13 285 226 dolarů (cca 276 milionů korun). Bohužel se celý projekt nakonec zapsal jako jedno z největších selhání Kickstarteru. Firma dodala slíbené produkty asi dvěma třetinám zákazníků, a nakonec ukončila svou činnost.
Frosthaven
Také v zahraničí mají v rámci crowdfundingu šanci deskové hry. Jednou z těch nejúspěšnějších je fantasy deskovka Frosthaven, vycházející ze hry Gloomhaven. Jde o samostatné dobrodružství, které obsahuje šestnáct nových postav, tři nové rasy, více než dvacet nových nepřátel, přes sto nových položek a kampaň se sto scénáři.
Frosthaven
Hráči budou muset řešit nejrůznější záhady, čelit sezónním událostem a rozšiřovat svou osadu Frosthaven v prostředí inspirovaném chladným severem. Isaac Childres připravil bohatou výpravu, zahrnující detailně zpracované figurky a stvůry.
Frosthaven
Autoři si na Kickstarteru řekli o půl milionu dolarů, což by mohlo znít jako docela ambiciózní cíl. Naplnit se jim ho podařilo během pouhých deseti minut a do konce kampaně se vybralo 12 969 608 dolarů (asi 290 milionů korun) od více než 80 tisíc investorů. Zahájení dodávek bylo původně plánováno na březen tohoto roku, nicméně autoři ohlásili přibližně čtyřměsíční zpoždění.
Travel Tripod
Cestovní stativy, označované též jako tripody („trojnožky“) nevypadají jako zboží, o které by se zákazníci prali. Americká firma Peak Design však dokázala zaujmout zejména kompaktností svého řešení. Cílem více než čtyři roky trvajícího vývoje bylo vymyslet stativ, který se bude snadno přenášet a rychle rozkládat i skládat.
Travel Tripod
Travel Tripod se na pohled příliš neliší od běžného stativu. Pokud si ho ale prohlédnete detailněji, zjistíte, že zabírá přibližně polovinu prostoru, takže se v pohodě vejde například do kapsy na láhev v batohu. Na stativ lze upevnit jak digitální či klasickou zrcadlovku, tak i mobilní telefon (pomocí přiloženého adaptéru).
Travel Tripod
Hliníková verze byla nabízena za 289 dolarů (asi 6 600 Kč), karbonová pak za 479 dolarů (přibližně 11 tisíc korun). Kompaktní cestovní stativ nakonec zaujal přes 27 tisíc přispěvatelů, kteří celkem investovali částku 12 143 435 dolarů (cca 279 milionů korun).
Travel Jacket
Poslední projekt dnešního přehledu možná připomene českým čtenářům nezapomenutelnou scénu z filmu Pupendo, kde Pavel Liška prezentuje džínovou bundu s reproduktory. Možná se právě zde inspirovala americká firma BAUBAX LLC, jež v roce 2015 přišla s „nejlepší cestovní bundou na světě“ s patnácti funkcemi.
Travel Jacket
Bunda obsahovala širokou škálu příslušenství – počínaje integrovaným nafukovacím polštářkem za krk, přes masku na oči, rukavice, držáky na sluchátka, kapsu na pití, až po kapsy na iPad, sluneční brýle a propisku nebo stylus. K dispozici byla ve čtyřech pánských a dámských provedeních.
Travel Jacket
Při pohledu na výčet všech vychytávek možná člověka napadne hláška z filmu Pelíšky „Teda, to muselo dát příšernou práci. Přitom taková blbost, co?“ Zákazníky ale tento produkt zaujal – díky bezmála 45 tisícům investorů se podařilo vybrat částku 9 192 055 dolarů (tj. asi 211 milionů korun).
10 úspěšných projektů, na které se vybraly peníze v crowdfundingové kampani - Živě.cz
Read More
No comments:
Post a Comment