Apple vydělává na hardwaru, který prodá lidem, Facebook na informacích, které vytěží ze svých uživatelů. Od toho se odvíjí diametrálně odlišný přístup k ochraně osobních dat. Doteď oba styly koexistovaly, ale situace se mění a CNET tvrdí, že to z Tima Cooka (CEO Apple) a Marka Zuckerberga (CEO Facebook) udělalo nepřátele.
Apple se po skandálu zneužitých dat společností Cambridge Analytica rozhodl posílit soukromí uživatelů. Facebook i po únicích dat a ostré kritice ze všech stran neustoupil ze svých principů a pokračuje ve shromažďování množství informací o svých uživatelích, ale také o lidech, kteří si facebookový účet nikdy nezaložili.
Na veřejnost prosákl obsah rozhovoru obou mužů z roku 2019. Mark Zuckerberg se na konferenci investiční banky Allen & Company ptal Tima Cooka, jak má vyřešit problémy s ochranou soukromí. Smažte všechna osobní data, která jste získali mimo své aplikace, zněla Cookova rada s tím, že je byznys model Facebooku neudržitelný. Údajně šokovaný šéf Facebooku se Cookovu radu rozhodl ignorovat.
Ani před zmíněnou radou nebyl vztah obou šéfů ideální. „Musíme Applu způsobit bolest,“ řekl Zuckerberg svému týmu v roce 2018 podle zdrojů The Wall Street Journal.
Letošní změna podmínek ochrany soukromí u Applu posunula vzájemné soupeření dál. „Čím dál více v Applu spatřujeme jednoho z našich největších konkurentů,“ prohlásil letos v lednu zakladatel Facebooku. Cook naopak odmítl, že by Facebook považoval za jednoho z největších soupeřů.
Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí. Apple aktualizací podmínek ochrany soukromí výrazně omezí sběr dat třetích stran. Aplikace jako Facebook budou nově u každé instalace potřebovat souhlas uživatelů se sledováním i mimo sociální síť.
Největší soupeři
„Je to útok na personalizovanou inzerci a bude to mít dopad na vlastníky malých podniků,“ říká o nových pravidlech Applu Dan Levy z Facebooku. Jde o očekávanou reakci, byznys model největší sociální sítě světa s 2,8 miliardami uživatelů je totiž založen na sběru dat a následné cílené inzerci.
Cook naopak věří, že sledování uživatelů na internetu není pro inzerci nezbytné. „Myslím, že lze dělat digitální inzerci a vydělávat na tom bez sledování lidí, kteří o tom nevědí,“ řekl šéf Applu v rozhovoru pro The New York Times. Podle něj některé společnosti sbírají více dat, než ve skutečnosti potřebují.
Steve Jobs měl k Marku Zuckerbergovi pozitivní vztah, obdivoval jeho intuici, zápal a vůli. S Timem Cookem se zakladatel Facebooku (kromě oficiálních událostí) nestýká.
Inzerce je základ
Sedmdesát miliard z celkových 85 miliard dolarů tržeb má Facebook od milionů inzerentů. Z toho 75 procent připadá na malé a střední podniky. Pokud Apple omezí možnost sběru dat, Facebook to pocítí. Pro sociální síť je odklon Applu problém i protože drží 15% podíl trhu se smartphony. Uživatelé iOS jsou pro inzerenty zajímavější, neboť utrácejí 2,5krát více než uživatelé Androidu.
Hlavním zdrojem příjmů Applu jsou prodané iPhony, iMacy a iPady a služby s nimi spojené. Jen loni Apple prodal přes 200 milionů iPhonů. Otázka rozsáhlejší kontroly osobních dat je čím dál naléhavější. Apple tak může slibem větší ochrany soukromí přilákat další zákazníky.
Šéfové Applu a Facebooku nikdy nebyli kamarádi, teď jsou z nich nepřátelé. Jde o data uživatelů - Živě.cz
Read More
No comments:
Post a Comment