K Mezinárodní kosmické stanici (ISS) bude opět létat raketoplán. Vedle svého slavného předchůdce z let 1981 až 2011 vypadá spíše jako jeho mládě. Kromě základního konceptu však oba vesmírní koráby spojuje ještě jedna věc – přistávací dráha.
S lidmi to nevyšlo, s nákladem ano
Sierra Nevada Corp. se před léty ucházela o kontrakt na dopravu astronautů na ISS, ve kterém nakonec uspěly Boeing a SpaceX. Raketoplán Dream Chaser byl nakonec vybrán v jiném výběrovém řízení – pro dopravu nákladu.
NASA před devíti lety přenechala dopravu nákladu na ISS soukromým firmám. První let Dragonu od SpaceX proběhl v roce 2012, o dva roky později začal létat také Cygnus od Northrop Grumman Space Systems.
Druhá fáze (CRS-2) zásobovacích letů byla vyhlášena v roce 2014, smlouvy byly podepsány o dva roky později a první let proběhl v listopadu 2019, kdy se k ISS vydala loď Cygnus. Od té doby absolvovala 4 lety.
SpaceX se do CRS-2 zapojila v prosinci loňského roku, kdy u ISS zakotvil nákladní Dragon 2. Na červen se chystá další start. Na Dream Chaser si musíme ještě počkat. K prvnímu letu by mělo dojít v příštím roce. Celkem je zatím naplánováno šest letů.
Na oběžnou dráhu dopraví raketoplán chystaná raketa Vulcan-Centaur, jejíž první stupeň pohání metanové motory od firmy Blue Origin. Premiérový let raketoplánu bude pro raketu druhým startem. Ještě před ním vynese lander Peregrine pro průzkum Měsíce.
Přistání v Kennedyho vesmírném středisku
Sierra Nevada Corp. tento týden potvrdila, že její raketoplán bude přistávat na dráze LLF (Launch and Landing Facility), dříve známé jako SLF (Shuttle Landing Facility) v Kennedyho vesmírném středisku.
Přistávací dráha byla postavena v polovině 70. let pro přistávání raketoplánu Space Shuttle. Jedná se o jednu z nejdelších přistávacích drah na světě. Její délka je 4,6 km a šířka 91 metrů. Dráha je jen jedna, runwaye oficiálně dvě s označením 15 a 33 v závislosti na směru, ve kterém se přistává.
Před přistáním čehokoliv je dráhu vhodné prohlédnout. Místní aligátoři, kterých se v okolí vyskytují tisíce, ji totiž rádi využívají k opalování.
Raketoplán zde dosedl celkem 78krát. Ve třech případech byla na jeho palubě astronautka Janet Kavandi, která je dnes víceprezidentkou Sierra Nevada Corp. pro vesmírné systémy.
Dream Chaser nebude prvním raketoplánem, který na dráze přistane od konce Space Shuttle před deseti lety. Na dráze přistává také tajný bezpilotní raketoplán Boeing X-37B. Poprvé zde dosedl po své čtvrté misi v květnu 2017 a následně znovu po skončení páté mise v říjnu 2019. Sierra Nevada Corp. je však prvním komerčním uživatelem licence pro přistávání na této dráze.
Mají větší plány
Společnost Sierra Nevada Corporation potvrdila, že vyčlenila část s názvem Sierra Space, která bude dohlížet na vesmírné projekty. Její raketoplán bude pro NASA využíván v bezpilotní verzi, ale firma věří, že by v budoucnu mohli do jeho útrob usednou také lidé.
Půjde spíše o soukromé lety na oběžnou dráhu a to možná i k orbitální stanici, kterou firma postaví. Pracuje na univerzálním modulu LIFE (Large Integrated Flexible Environment). Nafukovací modul má tři poschodí, délku osm metrů a může poskytnout zázemí až pro čtyři astronauty.
Vyžeňte aligátory, přistává raketoplán. Od příštího roku se bude opět přistávat na jedné z nejdelších drah na světě - Živě.cz
Read More
No comments:
Post a Comment