Už dvakrát jsme vás informovali o úniku informací ze studia Insominac Games, a to jsme se prozatím věnovali „jen“ hrám. Jako první to byla várka detailů o Wolverinovi, kterou jsme ale záměrně redukovali na zajímavosti, pokud možno bez spoilerů. Jinak je situace ale mnohem vážnější a také s přihlédnutí k uniklému hratelnému buildu se dá očekávat, že v průběhu Vánoc se o hře bude mluvit ještě konkrétněji. Pak tu byla celá plejáda informací o dalších projektech Insomniac Games s výhledem na deset patnáct let dopředu, zejména pak v souvislosti se sérií X-Men, která zřejmě bude po třetím Spider-Manovi tvořit hlavní osu titulů od Marvelu. Jenže ani tím únik bezmála 2 terabajtů dat nekončí – na serverech Insomniac Games se nacházely také zprávy vztahující se k Sony a PlayStationu jako tako vému včetně informací o prodejích jednotlivých her, financích nebo třeba jen internímu postoji vůči konkurenci.
Prodeje her od Sony
Začít můžeme například zmiňovanými daty shrnujícími prodeje jednotlivých her, ať už v celkovém souhrnu nebo třeba u konkrétních titulů na Steamu. Mezi uniklými daty se nachází interní tabulky s přesnými údaji o počtu prodaných kusů, stejně jako poměru digitálních prodejů a samozřejmě i tržeb. Jistou nevýhodou tabulky přiložené pod tímto odstavcem je skutečnost, že už je z dnešního pohledu trochu zastaralá. Nejnovější hrou v tabulce je PS5 verze Uncharted Legacy of Thieves Collection ze začátku roku 2022, přesto ale nabízí zajímavý vhled do toho, jaký byl o jednotlivé hry zájem. Zároveň se v tabulce nachází celá řada starších titulů ještě z éry PlayStationu 4 a je nepochybné, že i výhledově poslouží jako opora pro další analýzy a předpovědi, co můžeme od Sony a jejího portfolia čekat. Jen pro zajímavost vychází najevo, že například opěvovaný remake Demon’s Souls zaujal pouze 1,8 milionů hráčů, což může být i odpověď na otázku, proč jsme se dosud nedočkali portu pro PC. Naproti tomu Bloodborne přímo od FromSoftware, který je stále dostupný jen na PlayStationu, má na kontě 7,5 milionů prodaných kusů a tržby přesahující 265 milionů dolarů. Samozřejmě je tabulka mnohem komplexnější a rozhodně stojí za prozkoumání. Jen na vysvětlenou ale uvádíme, že první část označená jako „Sell-in“ reprezentuje množství expedovaných kusů k prodeji a sloupec „Sell-Through“ skutečné prodeje jednotlivých her i podle regionu.
Pokud vás zajímá, jak je Sony úspěšná ve své strategii portování některých svých her na PC, k dispozici je další graf zahrnující prodeje sedmi titulů od Horizon Zero Dawn až po Spider-Man: Miles Morales. Jak vidno, nejlépe se daří první zmiňované hře, která ale byla současně první v rámci této iniciativy a vyšla už v létě 2020. Na kontě má 3,3 milionů prodaných kusů, což je vcelku pěkný přírůstek k více než 20 milionům prodaných kusů původní hry na PlayStationu. Špatně se nedařilo ani PC verzi God of War, která byla dostupná od začátku roku 2022 – prodalo se 2,5 milionů kusů – s dalšími tituly už to ale tak slavné není. Days Gone na PC k únoru 2023 (tabulka zřejmě chybně uvádí rozsah dat od vydání her po únor 2022, ale jsou v ní zahrnuty i hry, které vyšly na konci roku 2022, pozn. red.) prodalo 1,7 milionů kusů a remaster Spider-Mana 1,3 milionů kusů. V případě druhé zmíněné hry jde o úspěch v porovnání s Days Gone, protože v době sestavování tabulky byla na trhu přibližně půl roku, zatímco port Days Gone 1,5 roku, pořád ale nejde o nijak závratné číslo. Ještě horší je to ale v případě Uncharted: Legacy of Thieves Collection, které mělo za necelé 4 měsíce na kontě jen 500 tisíc kusů, O měsíc později vydaný Miles Morales jen 450 tisíc a Sackboy: A Big Adventure paběrkuje na konci řady s pouhými 63 tisíci prodanými kusy.
Prodeje her od Insominac Games
U počtu prodaných kusů jednotlivých her a financí zůstaneme i v druhé části, zaměříme se ale prostřednictvím tabulky přiložené níže na studio Insominac Games. Co je nutné vysvětlit hned na začátku, neznáme datum, ke kterému byla tabulka sestavena a ve skutečnosti není znám ani její přesný záměr. Zdá se však, že tabulka má sloužit pro porovnání reálných dat vygenerovaných staršími tituly a odhadem budoucích her s ohledem na očekávané množství prodaných kusů, výši příjmů i údaje o tom, kolik kopií je třeba prodat, aby na sebe hry byly schopné alespoň vydělat. Tabulka zahrnuje šest titulů s tím, že s největší pravděpodobností končí reálné údaje u hry Ratchet & Clank: Rift Apart. Od Spider-Mana 2 dál pak musí jít zákonitě o odhad i proto, že tato hra vyšla teprve nedávno a zahrnutý Spider-Man 3 a Wolverine jsou tituly, které ani nevyšly. Je také nutné upozornit, že ačkoliv se údaje hry Ratchet & Clank: Rift Apart téměř shodují s tabulkou výše, která přináší informace o prodejích her i výši příjmů, v této tabulce se počítá se ztrátou 8 milionů dolarů. Je sice nepravděpodobné, že by jakýkoliv odhad počítal automaticky se ztrátou – to by zřejmě takový titul ani nevzniknul – ale je možné, že tomu tak tváří v tvář skutečnostem v době přípravy těchto dat mohlo být.
Těžko tedy usuzovat – jak opět automaticky bez sebemenšího zamyšlení interpretuje celá řada herních magazínů – zda Ratchet & Clank doopravdy prodělal 8 milionů, nebo platí spíše údaj o 145 milionech dolarů v příjmech a tudíž i o zisku více než 60 milionů dolarů, budeme-li brát jako bernou informaci oněch 81 milionů dolarů nákladů. Nejasné je to pak v tomto světle i s remasterem Spider-Mana, který mohl přinést Sony jen 11 milionů dolarů. Na druhou stranu by ale měl všechno hasit Miles Morales, který měl japonské společnosti vydělat přes 100 milionů dolarů, když dokázal prodat přes 10 milionů kopií, ale podle novější souhrnné tabulky to může být i dvojnásobek. Ve zbylé části už ale téměř jistě jde o pouhé odhady, které působí zajímavě hlavně s ohledem na rozpočet budoucích her. Spider-Man 3 má mít podle Insominac Games náklady ještě o 70 milionů dolarů vyšší nežli Spider-Man 2 a překonat v tomto ohledu i Wolverina. Jak to ale bude s příjmy a prodeji je v tomto případě skutečně otázkou budoucnosti.
Podmínky získání licence na X-Meny
Jak už jsme vás upozornili v předchozích dvou článcích o únicích, Insominac Games by se měl již brzy vrhnout na celou sérii her vycházejících z komiksu X-Men. Součástí uniklých dat jsou pak také informace o podmínkách udělení licence, které zmiňují i finanční stránku věci nebo závazek stran dat vydání či exkluzivity. Začněme tím, že hry z této série by měly být dostupné výhradně na PlayStationu a PC. Sony se pak zavázala k vynaložení 621 milionů dolarů na vývoj jednotlivých her a jejich marekting s tím, že dostáváme i podrobnější rozpis. Rozpočet na každou z plánovaných her má činit 120 milionů dolarů a stím, že Sony počítá i s případným navýšením celkového rozpočtu na vývoj ve výši 360 milionů dolarů o další titul za stejnou částku jako v předchozích třech případech. Dále má Sony uvolnit 30 milionů na marketing pro každou ze tří plánovaných her a případně 15 milionů na čtvrtou. Do zmíněných 621 milionů dolarů je pak započítána i záloha za využití licence pro každou z her, a to ve výši 9 milionů dolarů, takže celkově 27 milionů za tři hry, resp. 36 milionů dolarů vznikne-li i čtvrtá. Všechny hry musí vyjít do roku 2035 s tím, že je Sony může prodávat minimálně do roku 2038, ale Marvel může povolit i delší prodej.
Podobně zajímavá jsou ale i další ujednání, zahrnující samozřejmě i závazky pro Marvel. Společnost například nesmí až do konce roku 2035 poskytnout licenci na X-Meny nikomu dalšímu, kdo by ji chtěl využít za účelem vývoje konzolové či počítačové hry. Nesmí ani poskytnout jednotlivé hrdiny spadající pod širší licenci X-Menů pro další tituly, aby nedošlo například k nabídce ve stylu: „Zahrajte si za Wolverina v Ultimate Alliance exkluzivně na Xboxu“. Jediné, kde přichází určité uvolnění, je zahrnutí postav z komiksů X-Men do her typu Avengers nebo Guardians of the Galaxy a speciální pravidla se týkají i dětských her či retro titulů. Jediné, co Marvel nesmí dovolit, je oznámení či vydání takového titulu v rozmezí 45 dnů před a po oznámení či vydání některé z chystaných her od Insomniac Games. Tabulka dále rozepisuje, s jakými dalšími příjmy může Marvel počítat nad rámec zmíněných 9 milionů dolarů za poskytnutí licence pro každou jednu hru. Jde o 9-18 procent podílu z prodeje digitálních verzí, 19-26 procent podílu z prodeje fyzických kopií, stejná procenta se vztahují také na prodej DLC a z prodeje hardwarových bundlů náleží Marvelu 35-50 procent. Poslední část se pak věnuje podmínkám ukončení smluv, které může z obou stran přijít poté, kdyby některá z her nedosáhla v prvním roce na 6 milionů prodaných kusů. Pokud by od smlouvy odstoupila společnost Sony, zaplatí Marvelu dalších 9 milionů dolarů a další nezaplacené pohledávky. Pokud by smlouvu ukončil Marvel, na další poplatky již ztrácí nárok.
Případ Sunset Overdrive
Ještě jedna zajímavost vyšla najevo z úniků finančních zpráv a detailů o prodaných kopiích, tentokrát se vztahuje ke hře Sunset Overdrive. Ta vznikala ještě v době, kdy studio Insomniac Games nebylo součástí Sony a i proto vyšla exkluzivně na PC a Xbox One. Kritikou byla přijatá velmi dobře – hodnocení obou verzí z portálu Metacritic hlásí skóre 81, resp. 83 procent – obecně se ale má za to, že šlo spíše o okrajovou záležitost, která neměla plošnější dopad. V tomto ohledu pak rezonuje částka, kterou měli vývojáři z Insominac Games na vývoji hry vydělat, protože činí pouhých 567 dolarů. Podotýkáme, že dle další ze zveřejněných tabulek měla hra prodat necelé 2 miliony kusů a vygenerovat příjem ve výši necelých 50 milionů dolarů. Rozpočet však činil 42,7 milionů dolarů a tabulka nezahrnuje náklady na marketing, které šly pravděpodobně za Microsoftem. Jiné části uniklých dokumentů pak zřejmě vysvětlují, proč jsme se nikdy nedočkali pokračování nebo proč nevznikl alespoň remaster pro PlayStation, zvlášť když značkou disponuje Sony. Její konkurent na poli videoherní zábavy má totiž výhradní právo na vydání dalších dvou pokračování, DLC, portů či spin-offů, a tak zřejmě navždy zůstane Sunset Overdrive u jediného dílu.
Multiplayerový Horizon má jméno
Poslední informace, kterou jsme prozatím z dostupného balíku dat vybrali, se vztahuje k budoucnosti značky Horizon od vývojářů z Guerrilla Games. Jak víme už rok, v nizozemském týmu se pracuje na online spin-offu této dosud dvoudílné série, který je zmíněn v jedné z uniklých prezentací. Jde o aktuální profil studia, který nese například informaci o necelých 400 zaměstnancích nebo 40procentním, resp. 21procentním zapojení externích spolupracovníků při vývoji Horizon: Forbidden West a jeho rozšíření The Burning Shores. Aktuálním projektem je nicméně „Hunters Gathering“, což zřejmě nebude finální název hry, ale z druhé strany není příliš pochybností, že jde o onen multiplayerový titul. Žádné bližší informace ale z prezentace v tomto ohledu nevyplývají.
Nejnovější tajné informace uniklé z Insomniac Games » Vortex - Vortex
Read More
No comments:
Post a Comment