1.Nemozem suhlasit s " ta vestavěná v autě bude vždy zastaralá a hodně drahá na provoz." Ak autor ma skusenosti len zjednou znackou auta, tak nieco taketo by si mohol odposutit.
Existuju znacky, kde navigacia nieje zastarala a provoz nestoji nic(aktualziacie su zdarma a bez potreby navstivit servis alebo inych prekazok).
2. Autor nespomenul klasicke externe navigacie. Za mna stale velmi dobre riesenie. Jednoucelove zariadenie, ktore robi dobre svoju pracu a nemusim riesit problem co dane auto podporuje a kto ma aky smartfon.
Souhlas. Mám Ford a problémy s navigací, aktualizacemi atd. nemám.
Škoda má taktiež bezplatnú aktualizáciu. Akurát, teraz cez víkend sa mi stalo, že ma odnavigovala na cestu, ktorá ešte nie je postavená a cestu, ktorá je už možno aj rok v prevádzke nepozná :-D
mapy integrovane v autech jsou strasne. Pouzivat misto nich Google mapy je jako presednout z trabanta do mercedesu.
Mluvim o navigacich integrovanych v autech Subaru, Volkswagen, Nissan, CItroen, Skoda... Vsechno je to bida a nepouzitelne. Uz jen posunout prstem mapu je ocistec. Aktualizace za penize. Grafika priserna. Jsou offline.
Mapy v telefonu a ted pres Android Auto pouzivam denne a jsem rad ze nemusim pouzívat ty priserny obskurnosti od vyrobcu aut.
Externi navigace jsou offline a je to podobny jako s tema v aute. Na mobilu si poslu pripravenou trasu z Google map v pocitaci, nasdilim trasu komu chci aby videl kdy prijedu a kde jsem... To na mape v aute ani na externi navigaci nejde. Vsechno je 100 let za opicema.
A to Google mapy taky nejsou zrovna zázrak...
Ad vestavěná navigace je drahá :
- pokud chci navigaci do auta, tak např. Toyota chce 20 000 Kč v ceně s 3 roky aktualizací podkladů zdarma, Škoda si řekne o 33 100 Kč taky na 3 roky zdarma, Ford nabízí navigaci v balíčcích LED nebo Business což je minimálně 11 500 Kč, spíše však 36 000 Kč, Hyundai ji má za 25 000 Kč, Peugeot za 30 000 Kč včetně 3 let aktualizací zdarma...
Ještě stále mi chcete tvrdit, že to není drahé?
Ad externí navigace - v článku jde primárně o popis Android Auto. Externí navigace trpí v podstatě tím stejným, co navigace v mobilu. Existují příznivci i odpůrci. A občas je v zahraničí problém s navigací instalovanou na skle...
Sa mi zda ze autor sa chcel pochvalit tym, ze ma nove auto alebo novy mobil. Drziacik nepovaujem za konkurecnu technologiu. Naopak za konkurenciu povazujem CarPlay ktora autorovi "nesedla" a MirrorLink o ktorej sa v clanku vobec nehovori. Plus mi chyba colkovek technicke.
Btw neverim ze Android 11 zrazu pojde bezdrotovo bez podpory na strane auta. Ale potesilo by.
Externí navigace mi naopak přijde jako to nejhorší možné řešení spojující nevýhody doslova všeho.
Vitame autora v budoucnosti.
Mam doma nyni vozy Ford a Skoda, oba rok 2017 a dratovy AA umi oba.
A na bezdrat mam objednany AAwireless adapter na indiegogo.
Jinak co se tyce AA, Google jej neustale kurvi zrejme systemem rizene devoluce.
V roce 2017 AA sice obcas padal, ale SMS a Whatsapp zpravy cetl cesky.
Ted to same dela anglicky.
V roce 2017 jsem rekl nazev cile navigace a on zacal navigovat.
Dnes pani nejpreve rekne, ze nevi jak pomoci, pak ji v kebuli cvakne a zacne s navigaci. Pricemz vysledky hledani jsou pomerne chaoticke.
Je nutno ale mit neprihlaseny google asistant na telefonu, jinak to jej zacne pouzivat v anglicke mutaci a to s pekelnymi vysledky.
Kdyz jsem dal navigovat na Omiš, reklo mi to, ze Amishove jsou nabozenska sekta v USA, tim to skoncilo. Pripomelo mi to porucika Duba, kdyz vysvetloval, co je to chodnik a kachna.
AA je popravde v cim dal horsich srackach a desim se kazdeho updatu, co se zase rozesere.
Ano, mám přesně ty samé problémy, které popisujete, plus některé další (všechny začaly v době, kdy AA začalo být podporováno v ČR):
- mám mobil s Androidem verze 9, ale AA podporováno není
- připojení kabelem funguje zcela náhodně. Cca v 80% případů se dozvím, že datový nosič nelze přečíst). A pak to někdy najednou zafunguje, aniž bych něco změnil nebo někde potvrdil
- vyhledávání je podivné - když zadám ulici, číslo a obec, tak mi to hlasově správně zopakuje, co jsem zadal (tudíž Google rozuměl), ale dům se zadaným číslem je až někde na konci seznamu. Google asi ví lépe, kam bych měl jet. Chápal bych to, kdyby se jednalo o nějaké komerční prostory, prostě by to byla reklama, ale není to tento případ.
Jako perličku můžu uvést situaci, kdy to odmítalo hledat česky. Ve vzteku jsem zařval něco jako "Google, proč jsi ***" a vyhledávání přestalo na 10 minut reagovat (asi aby ukázal, že český umí).
Aplikace by to mohla být dobrá, ale rozhodně není dobrá pro ušetření času, kdy sednu do auta, připojím telefon, řeknu kam jedu a vše funguje. V současné době je třeba mít spolujezdce, který se věnuje neustálým pokusům o připojení telefonu a všem těm "zábavným" krokům nutným k rozjetí, nebo sednout si auta 15 minut předem.
Bude imho záležet na autě a bude určitě záležet na konfiguraci telefonu.
Ze zkušenosti - lenovo 3 GB RAM nějaký mediatek - nepoužitelné, dlouhé a nespolehlivé zapojování, pomalé, lagy.
samsung nějaká střední třída 4 GB, SD 6xx CPU, jakžtakž načtení trvá pár vteřin, ca 9/10 pokusů o připojení projde, rychlost je ucházející
s "top mobilem" jsem nezkoušel
AA a ekosystém aplikací okolo (navigace..) bude asi hodně žravá věc
Ovládání hlasem stojí (zatím) v Čechách za starou bačkoru, to je pravda.
Mam ve svem aute originalni a docela drahe autoradio s podporou Android Auto, na smartfounu nejnovejsi Android 11, a porad resim co Google dovoli, kterou aplikaci smim pouzit, a ktere funkce z ni jsou povolene.
Kolega koupil pres aliexpress levne 2din-autoradio z Ciny bezici na Androidu, nainstaloval si tam vsechno co jen chtel a nic neresi. A ja smutne koukam, jak mu tam bezi odb-diagnostika (torque, forscan) nebo treba widget kalenare, ci mailovej klient. At jde Google s prominutim do prde|e s tim svym omezovanim!
Pri všetkej úcte, tento článok by som nezverejnil ani len ako Blogový príspevok.
1. Vyplakávať nad cenou dát v zahraničí, keď je regulovaná je scestné
2. Vyplakávať nad cenou dát doma je už úplne od veci
3. V jedním článku sa tešiť z možnosti streamu hudby a kritizovať nemožnosť offline máp…. Je to pár mega cestou ku autorovej starkej cez pol republiky
4. Reštrikcie Google. Vytvorte vlastný systém, budeme všetci s radosťou pindať na reštrikcie Vášho systému. Aj napriek tomu, že na ne máte dobré dôvody a nie ste povinný nám ich vešať na nos.
5. Skúste to znova, s pohľadom z aktuálneho desaťročia.
4. Konkurovať googlu je koli jeho veľkosti nemožné
Autor objevil Ameriku Ve svem focusu pouzivam AA od 2017.
Pravda je, ze drive bylo nutne stahnout aplikaci bokem (napr z apkmirror), protoze oficialne pro CR l dispozici nebyla. Neoficialne to jelo bez problemu.
Pouziv vyhradne na g maps, yt music a g podcasts.
Osobne vidim obrovskou vyhodu v google maps a jejich online provozu hl. v Praze (mozna dalsich velkych mestech) Nekolik externich/built in navigaci jsem zkousel a zadna se tomu imho nevyrovnala (tomtom, sygic, built in system v ruznych autech).
O prodleve pri spousteni atd. autor mluvil. Ovladani opravdu neni dokonale a jsou v tom chyby. Ale furt je to o parnik lepsi nez built in system fordu.
Jak jsem psal, obrovska vyhoda hlavne v podobe tech online gmaps. Plus moznost na nejaky lokalni turisticky cil si pustit mapy cz.. (podrobnejsi podklady, horsi navigace)
Android Auto je super. Využívám waze a totální spokojenost. Display v autě je větší než mobil případně než dedikovaná auto navigace. V mém případě není nutné odemykat telefon, připojí se automaticky pokud je připojen ke kabelu (příklad s pumpou). Povedená je i integrace se spotify. Uvedená nevýhoda spotřeba dat spíše souvisí s tím, že jsme v datových tarifech banánová republika. Data nejsou problém ve státech jako Polsko, Ukrajina nebo Vietnam, není důvod proč by to nemělo jít i u nás.
Jestli vám stačí Waze, pak vám bude Android Auto stačit zcela bezpochyby. Rohlík se salámem a pivo k rohlíku taky stačí, že.
Nevím, proč se článku opakovaně píše, že CarPlay umí jen své mapy. Já s ním používám v autě Google mapy a Waze. Jediné omezení na které jsem příšel zatím, tak že musím zadávat cíl ručně nebo i hlasem přímo v těch aplikacích. Myšleno tak, že pokud chci navigovat přes Siri, tak to nejde, protože ta je pro navigování natvrdo spjata s Apple maps.
Cca před půl rokem jsem přecházel z Androidu na Iphone a před tím jsem si zapůjčil Iphone právě i kvůli tomu, abych si vyzkoušel, jestli mi bude fungovat v autě dostatečně stejně, jako AA.
Jinak u AA mohu potvrdit, jak i někdo dříve zmínil, že některými aktualizacemi to mrvil. Dříve to četlo krásně česky došlé zprávy, pak najednou to začalo číst nesrozumitelně asi jakože "anglicky". Pak taky bylo celkem vtipný, že dlouho mi nefungovalo česky a ani anglicky hlasem vyvolat volání nějakého mého kontaktu. Ale občas jsem to zkusil. A jednho dne to začalo fungovat a to stylem, že jsem řekl "ok google volat Petr" a ozvalo se čenglish "nevim jak bych vam mohl pom" a než to dořekl, tak vytáčel, A to dělal pak už pokaždé. To jen pro zajímavost. Jinak jsem byl s AA celkem spokojen.
Mám auto zn. Kia a 3 roky starý.
Ja Vam panove nevim, ale v posledni dobe mi jako nejlepsi reseni navigace ve vozidle prislo prislo reseni v novem Sanderu (v te nizsi vybave, kde neni ten hnusny dotykovy display):
https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/top-stories-2/the-new-dacia-sandero-the-screen-comes-out-of-your-pocket/
Kam se hrabe nejake Android Auto, nebo cokoli omezujiciho. Navic je to celkem future-proof reseni. Tedy za predpokladu ze za 10 let nebudeme nosit 26" telefony...
Skoro bych si tipl, že to vypadá jako první ukázka tzv. Android Automotive (https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Automotive), alespoň dle tiskové zprávy. https://global.nissannews.com/en/releases/release-860852d7040eed420ffbaebb22094eb4-180918-01-e a prvním integracím oznámeným v roce 2021 'dle toho článku na Wikipedii)
Takže to není Android Auto, ale Google to je, tedy Android. Pravděpodobně, do hloubky jsem to tolik nestudoval.
Nikoli, je to spis jen "chytre" vyreseny drzak na mobil/tablet o promenne velikosti. Ktery kdyz proste neni vyuzivan neni videt (resp. funguje jak uzaviratelna zasuvka).
Mozna napomohou obrazky treba zde: https://www.autoforum.cz/predstaveni/dacia-ukazala-svuj-novy-palubni-system-pro-chude-musite-si-ho-udelat-sami/
Tu aplikaci pro android clovek nemusi vubec pouzivat. Staci sparovat telefon pres Bluetooth s autoradiem a je to. Telefon pouziva audiosystem jako bezdratove reproduktory (| nejake bonusy navic, jako ze pri couvacce se senzory se ztlumi hlasitost telefonu, umi to nacist telefonni seznam, a takove ty klasicke bluetooth veci).
Hlavne je uplne jedno, zda je ten telefon s Androidem nebo s necim uplne jinym.
Zkratka konecne vyrobce automobilu, ktery pochopil, ze nema smysl pokouset se o vytvoreni "infotaimentu" pevne vestaveneho v aute. Protoze to automobilkam proste opakovane nejde a nejde. Navic to i kdyz ho vytvori funkcni (coz se moc casto nestava), podleha rychlemu zastarani.
Tady si proste cely ten "infotaiment" prinese uzivatel v kapse takovy jaky mu vyhovuje a to lepsi nez kdy jaka automobilka vyrobi (Nebo si tam misto mobilu muzete dat i samostatny navigacni pristroj).
Kez by takovou moznost nabizelo vice vyrobcu...
24. 8. 2021, 11:48 editováno autorem komentáře
Mno, nechci brat nadseni, ale tohle je proste integrovany drzacek na mobil.
AA headend toho umi trochu vic, mmj. ma svou vlastni lokacni skuzbu s externi GPS antenou (tam se mobil schovany za pokovenym sklem nechyta), pricemz v tunelech to extrapoluje z cidel ABS a volantu, to mobil neudela nijak.
Hlasove ovladani se v AA headendu spousti tlacitkem na volantu, automaticky to nastvuje jas obrazu a denni/nocni rezim podle pustenych svetel (Skoda Kodiaq) nebo fotocidla (Ford Focus)
S AA skúsenosti nemám, ja používam CarPlay v Škode Octavia rok 2018. A je to celkom bieda. Na cestu z SK do NL cez A a D som nainštaloval skúšobnú verziu Sygicku, ale to ovládanie a navigácia bola bieda, takže už ho nemám. Waze bol o niečo lepší, ale taktiež nič moc. Nakoniec som ostal u škodováckej navigácii. Ovládanie najlepšie a pokyny mi dával priamo na prístrojový panel pred vodiča. Predpokladám, že to bude rovnako aj na AA. Ďalej ešte som sa tešil, že si v aute pustím podcasty, ktoré mám uložené v telefóne, ale jednak ich nemôžem dať zobraziť a veľa podcastov má dlhšie názvy, ktoré CP jednoducho odreže. No, len sa mi potvrdilo že v dnešnej dobe netreba naletieť marketingovým kecom a všetko treba najprv preveriť :-| Len kto má na to čas?
Inak, ako je to s aktualizáciou AA a CP? Predpokladám, že okrem telefónu bude treba aktualizovať aj zariadenie v aute, čo predpokladám u niektorých výrobcov aut bude veľký problém. Či?
Android auto se aktualizuje jako jakákoliv jiná aplikace. . Aktualizace auta záleží na výrobci. Ale na straně auta bych to neviděl jako nic kritického (dokud to umí spolehlivě přehrávat obraz a zvuk z mobilu podle toho AA protokolu, v podstatě to stačí :))
Gmaps fungují perfektně. Jak to má třeba škoda nav s provozem (online data)? V Praze google funguje dost spolehlivě.
Gpodcasts fungují také skvěle.
Youtube music jsou jednou "za uherák" náladové, někdy nejde nic přehrát (tlač. play nic nedělá) a je nutné "vystoupit a nastoupit" AA. Ale děje se to zřídka. Synchronizace s účtem je super, poslouchám na pc, sednu do auta a poslouchám dál.
Takže sa to Talianom podarilo. Len tak ďalej.
https://techcrunch.com/2021/05/13/google-hit-with-123m-antitrust-fine-in-italy-over-android-auto/
Já mám s celým "infotainmentem" v autě ten základní problém, že to pořád předpokládá interakci řidiče. Jenže v mém případě má na starosti ovládání této části vždy spolujezdec - řidič se věnuje řízení auta a na hledání nastavování nějakého dotykového nesmyslu nemá čas. Takže je připojený mobil spolujezdce, telefonuje spolujezdec, navigaci nastavuje spolujezdec, rádio ladí spolujezdec...
Jak někdo zmiňoval pokuty pro google atd. Myslím, že autobranže směruje k tomu, že bud chtít vydělávat na softwaru místo plechů (viz aféra BMW, kdy po výpadku cloudu nešel uživatelům infotainment, protože auto nebylo schopné ověřit, že mají subskripci). A myslím, že jim google bud hodně vadit.
Za mne - byl bych rád, kdyby se v tomhle směru autobranže soustředila na "železo" (= kvalitní obrazovka, zvuk a bezdrátové a robustní spojení s mobilem). Software nosím v kapse. Je aktuální, synchronizovaný a zdarma nebo za zlomek ceny toho v autě. Poslední věta je asi shrnutí celého průšvihu, čekám ještě právní mely kolem toho.
A proto je tu další možnost Android Automotive - speciální OS pro auta, něco jako AndroidTV. Tam vám Google prodá (jako výrobci) licenci a pak máte ruce volné.
Možná ale Ford/Toyota etc nebudou chtít s Googlem jíst stejný koláč (a ještě aby jim kluci ukusovali tak velký kus). Chtějí uživatele zaháčkovat ve svém vlastním systému, (draze) placené subskripci, exkluzivních a proprietárních funkcích atd. Prostě škoda, tak máte škoda subskripci s škoda funkcemi a BMW si plaťte zas něco jiného.
Marže na "železo" jsou nízké, otrava s ekolimity (což prodražuje vývoj, furt pokuty za CO2 atd.) a ještě navíc ten elektropohon, který teda je ta hudba budoucnosti, tolik nenutí zákazníka nechávat v servisu peníze za olej atd., prostě bída zisk. Zbývá software.
Je to hodně individuální, mě osobně carplay vyhovuje daleko více. Btw, externí nagivace (Waze, Sygic,..) tam běží od 01/2019..
Kromě toho vyjmenovaného je taky problém ten, že držák se smartphonem si na skle dám přesně tam, kam potřebuji v rámci toho, aby nezkarýval výhled, nikoliv tam, kde výrobci zrovna zbylo místo na displej. A že jsou často umístěné fakt hloupě. GPS jsou dnes dostatečně citlivé a zbytek je mi jedno, protože v autě stejně netelefonuju, prakticky každý může počkat když řídím, a bluetooth se k audiosystému taky připojí automaticky. Zhovadilá tlačítka na volantu nepotřebuji a nechci. Přehrávám po albech.
A rychlost stejně sleduju na druhé straně na displeji kamery protože luštit nějaké malí číslíčko někde vlevo dole je na dvě věci. Co se navigování týká, tunelem jedeme tak jednou za půl roku.
Android Auto je tak sice lepší než rezavým drátem do oka, ale pořad mi přijde podstatně lepší, když je auto primitivní, nikoliv tablet na kolečkách, a co potřebuji, to si tam připojím sám.
Mám z toho podobné dojmy, ale ve výsledku jsem se dostal do stavu, kdy převážně používám navigaci přímo v telefonu. Některé důvody jste už popsal (konkrétně třeba doba spuštění AA: není sice "až tak" dlouhá, ale...), další jsou poplatné omezením Googlu. Třeba v případě navigace Sygic se člověk připraví o hodně benefitů, když Android Auto:
1) nezobrazuje blízké body zájmu (a že zobrazení nejbližší benzínky a parkoviště je krajně praktická věc);
2) chybí zobrazení detailu blížící se křižovatky;
3) nelze nastavit body průjezdu.
Poslední zmíněné ještě lze obejít, když nastavíte body průjezdu nejprve v aplikaci na telefonu a až pak připojíte telefon k autu a spustíte AA.
Rozdíl úhlopříčky infotainmentu a telefonu u mě není tak dramatický (6.5" vs 8") a když o tom přemýšlím, tak s průjezdem tunelem taky nemá samostatná aplikace na telefonu problém... To je na vygooglení, jak to řeší :-) Jinak nastavení zvuku do reproduktorů auta z telefonu a současné ztlumení jiných zdrojů by mělo být možné přes bluetooth i bez AA. (Tady mě neberte 100% za slovo, mám telefon se zapnutou navigací vždy zároveň připojený přes kabel.)
A když už jsem u kabelu, máte štěstí, mě dobře funguje až druhý, nebo třetí :-D
Názory k článku Android Auto: malá velká navigační revoluce - Root.cz
Read More
No comments:
Post a Comment