„Někam mi mizí peníze z kreditu, ale já si nic neobjednal...“ Typická stížnost se v poslední době začala objevovat více než často, hlavně u jednoho operátora. Nakonec se ukázalo, že v tom má tak trochu prsty....
Čas od času se na mě obrátí mailem čtenář s prosbou o pomoc. Z jeho kreditu na předplacené kartě někam „záhadně“ mizí desetikoruny nebo stokoruny. Obvykle formou nějakých prémiových SMS nebo předplatného. Řešení není nikdy jednoduché, ale má tři základní body.
- Pokusit se ze služby vyvázat „po dobrém“ a odhlásit ji. U seriózního dodavatele by to neměl být nejmenší problém.
- V případě chytrého telefonu zkontrolovat aplikace s právem číst a posílat zprávy a všechny podezřelé odebrat.
- Nakonec ale nezbude nic jiného, než zakázat platební služby přímo u operátora, což obvykle pomůže.
I když se to zdá poměrně radikální, není to takový problém. DMS a jiné prémiové platby tohoto druhu měly svá nejlepší léta někdy před patnácti lety, kdy jste jimi mohli hlasovat pro svou Superstar, poprvé vyzkoušet SMS jízdenku nebo poslat drobný dar na Asii zničenou tsunami. Od té doby vzniklo mnoho lepších způsobů, jak realizovat mikrotransakce, tento způsob však drží stále naživu operátoři, kteří z něj mají slušné provize.
Nejspíše proto mají zákazníci tyto platební služby ve výchozím stavu zapnuté, čehož samozřejmě začali využívat nejrůznější podvodníci. Znáte to: když na vás bliká banner, že jste vyhráli iPhone a chce vaše telefonní číslo... Až doposud se tak jednalo o případy, kdy problémům šel uživatel dost naproti.
Pak ale přišla Datamánie od O2. 100 GB už je slušná porce dat a tři stovky lákavá cena, takže pro mnohé už dává smysl mít toto mobilní připojení jako primární. Hlavně mezi uživateli této služby se pak začaly objevovat potíže s mizením kreditu za různá herní předplatné.
Dlouho to vypadalo, že zde sehrál roli lidský faktor, například děti u počítače nebo nějaká závadná aplikace. Jak se dávali poškození dohromady, sílilo přesvědčení, že tentokrát je v tom něco víc. Asi nejlépe shrnul celý problém Tomáš Kohout ve svém příspěvku na Facebooku. Hlavní nebezpečí tohoto podvodu spočívá v tom, že O2 předává stránce vaše telefonní číslo. V jedné z diskusí to potvrdil i O2 guru, který napsal, že „...v případě platby přes internet se nevyplňuje číslo služby, číslo služby je rozpoznáno sítí a transakce bývá potvrzena např. kliknutím na reklamní banner či nabídku.“
O2 tak touto funkcí značně usnadňuje práci případnému podvodníkovi. Pro něj už je pak jednoduché zamaskovat souhlas s platbou nejrůznějšími způsoby. Třeba ho jako přehrávač videa, souhlas s cookies, odmítnutí zasílání newsletteru nebo notifikací... Vzhledem k tomu, že u již zmiňované Datamanie jsou platební služby ve výchozím stavu zapnuté a lidé na nich často mají předplaceno na pár měsíců dopředu, je to pro případné podvodníky skoro jako pozvánka.
V O2 by se měli důkladně zamyslet
Jak vyplývá z testů uživatelů z odkazovaných diskuzí, pokud na podvodné stránky (jejich adresy nebudeme zveřejňovat), přijdete ze sítě ostatních operátorů, jejich bannery po vás žádají číslo, ale u O2 už stačí jen kliknout. Bizarní je to zejména u operátora, který se zaklíná bezpečností. Nabízí vám extra službu, která paradoxně před tímto druhem podvodu nepomůže. Také jde nad rámec provozování svého byznysu a například podporou filmu V síti se snaží dělat osvětu ohledně bezpečného chování na internetu. A pak prozradí vaše číslo nějaké podvodné stránce, od které si vezme provizi za „zisk“.
O2 se zaklíná bezpečností a pak prozradí podvodné stránce vaše telefonní číslo.
Doufám jen ve dvě věci. Že O2 má podobnou funkcionalitu ve své síti proto, že někdy dávno byla součástí výchozí konfigurace nějakého dodavatele a tehdy nikomu nedošlo, jak ji lze zneužít. A že její vypnutí trvá tak dlouho jenom proto, že se jedná o velký korporát, kde čas plyne trochu jiným tempem. Jakékoli jiné možnosti jsou pro operátora víc než jen nelichotivým vysvědčením.
Když operátor pomáhá těm, kteří se vás snaží okrást... – Glosa - mobilenet.cz
Read More
No comments:
Post a Comment